Alle materialer har deres berettigelse
I bund og grund handler det ikke om, hvilket materiale, der bruges, fordi alle byggematerialer har deres berettigelse i byggeriet. Træ kan ikke erstatte alle byggematerialer, og det skal det heller ikke, fordi træ kan ikke alt. Beton, mursten, stål, med videre, er stadigvæk vigtige og nødvendige i byggebranchen.
Branchen kalder derfor på en opprioritering og større fokus på hybridløsninger. Man bør være agile i brugen af de rette byggematerialer der, hvor de har deres ret, og hvor det giver bedst mening for både konstruktion, arkitektur og budget.
“Hos os kender vi til træ og de egenskaber, det har. Vi innoverer i at bruge smarte og intelligente løsninger, men det er slet ikke vores tilgang, at alt skal være i træ. Men kan man bruge træ i stedet for miljøbelastende materiale, så skal man gøre det.”
Martin Tholstrup, Direktør hos Taasinge Elementer, til artikel på Businessinsights.dk
Hybridløsninger er en overset mulighed i byggeriet, fordi konservatismen i byggeriet har overhånden. Man bygger som man altid har gjort, fordi det er trygt og godt. Men hybridløsninger rummer adskillige fordele både for fleksibiliteten og økonomien. De fordele kan, skal og bør man ikke se igennem fingre med. Igennem hybridløsninger tænker man smart, og det er helt essentielt for en grønnere fremtid i byggeriet.
En lille ændring kan have stor effekt
Hybridløsninger tager det bedste fra hver verden, og skaber et bedre produkt for bygningen og for verden. De små ændringer kan være med til at skabe en stor effekt.
“Prøv at tænk på, hvad vi kunne gøre ved at bruge træ i flere og flere løsninger.”
Martin Tholstrup, Direktør hos Taasinge Elementer, til artikel på Businessinsights.dk
Faktum er at flytrafik og skibstrafik tilsammen står for 2,5% af verdens samlede CO2-udledning, mens produktionen af cement står for 5%. Der er et kæmpe uforløst potentiale i at kigge mod byggeriet for grønnere løsninger, på samme måde, som man gør i flytrafikken. I flytrafikken er der fokus på en grøn omstilling igennem reducering af vores fly-forbrug, samt opkræve klima-afgifter på flyrejser.
Prøv at tænk, hvis man kunne gøre brug af mere træ end cement, hvilken effekt det samlet set ville have. Ved at udskifte noget cement i byggeriet ud, og erstatte det med træ i en hybridløsning, er det allerede af skelsættende betydning for den samlede CO2-udledning.
Derfor skal træ afmystificeres. Der skal være større formidling omkring træs egenskaber, samt fordele og ulemper, så det ikke er et usikkert og fremmed byggemateriale. Opfattelsen af træ i byggebranchen har længe været, at det var et gammeldags og afdanket byggemateriale, der ikke er stærkt eller sikkert nok. Men træ spiller en verdensændrende rolle for Fremtidens Byggeri, fordi det netop rummer mere potentiale, end det bliver anerkendt for.